اخبار
چهارشنبه، 03 تیر 1394

با احتیاط مدارس هیئت امنایی را توسعه می‌دهیم/ حضور شهرداری‌ها در ترکیب هیئت امنا

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تبیین نحوه فعالیت مدارس هیئت امنایی، به ابهامات و پرسش‌های مطرح درباره تاسیس و راه اندازی این مراکز پاسخ داد.

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نحوه فعالیت مدارس هیئت امنایی اشاره و اظهار کرد: مدارس امنایی مدارسی هستند که وجه تمایز آنها با سایر مدارس دولتی روش مدیریتی آنهاست.

وی افزود: پذیرش در این مدارس همانند مدارس عادی است و با توجه به محدوده جغرافیایی معین می‌شود. اما فرض بر این بوده است که اگر ساختار مدیریت را اصلاح کنیم در کارکرد مدارس تاثیر مثبت دارد و به جای آنکه مدرسه متکی به یک نفر به نام مدیر شود، به امنا اتکا می‌کند.

بنا نیست در مدارس امنایی هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل شود

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، مسئولیت و ماموریت هیات امنا این است که یک خرد جمعی برای برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی ایجاد شود و بتواند منابع لازم برای بهبود کیفیت را از بیرون مدرسه تامین کند و نه از اولیای مدرسه. در واقع بنا نبوده و نیست که با اصلاح ساختار هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل شود. اما تصور اشتباهی درسال‌های اولیه تاسیس این مدارس شکل گرفت مبنی بر اینکه امناها برای تعیین شهریه ایجاد شده‌اند و همانند مدارس غیرانتفاعی هستند.

با احتیاط مدارس هیئت امنایی را توسعه می‌دهیم

چهاربند با بیان اینکه تقریبا 182 مدرسه دولتی در تهران به شیوه هیئت امنایی اداره می‌شوند، گفت: با احتیاط مدارس هیئت امنایی را توسعه می‌دهیم، زیرا تا هیئت امنا قابلیت‌های مدنظر را نداشته باشد، شکل صوری به خود می‌گیرد و بهانه ای می‌شود که خدایی ناکرده از مردم تحت عنوان مدارس هیئت امنایی وجهی دریافت شود.

وی افزود:‌ هدف ما این است که مدارس امنایی به فلسفه اصلی خودشان که جذب منابع از خارج مدرسه است بازگردند. برای تحقق این موضوع سال گذشته با شهرداری تهران تفاهم‌نامه امضا کردیم و قرار شد 50 مدرسه را با حضور شهرداری‌ها در امنا اداره کنیم. در واقع هدف این است که شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی خدمات شهری که فعالیت فرهنگی و اجتماعی هم دارد به هیئت امنا بیاید و در بهسازی فضای فیزیکی مدرسه سرمایه گذاری کند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه بر این اساس چهار نفر از اعضای امنای این 50 مدرسه از سوی شهرداری معرفی می‌شوند، گفت: به عنوان مثال معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه مربوط هم عضو هیئت امناست.

چهاربند ادامه داد: ترکیب هیئت امنا را شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده است و برای انتخاب ترکیب هیئت امنا بر اساس آیین‌نامه ای که دارد عمل می شود.

وی با اشاره به برخی محاسن حضور شهرداری در هیئت امنای مدارس نیز اظهار کرد: به عنوان مثال شهرداری کانون‌های تابستانی را راه اندازی و دانش آموزان بدون پرداخت هزینه‌ای در فعالیت‌ها حضور پیدا می کنند و در این صورت از بسیاری موازی کاری‌ها جلوگیری می‌شود. در واقع در قالب مدیریت یکپارچه فرهنگی در شهر خدماتی را تولید می‌کنیم که بازده آن برای مردم است و با تجمیع منابع بین دستگاهی قدری از فشارهای مالی که به عنوان فوق برنامه به خانواده ها وارد می‌شود کاسته خواهد شد.

برخی هیئت امناها فرمایشی شکل گرفتند

چهاربند در پاسخ به اینکه اختیارات هیئت امنا در برخی مناطق رعایت نمی شود و بسیاری از این مدارس در انتصاب مدیر آیین نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند گفت: هم سال گذشته و هم امسال تاکید کردیم که باید عملکرد هیئت امنا ارزیابی شود. یکی از موارد همین نحوه انتصاب و فعالیت مدیر است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: امسال مجدد شیوه انتصاب مدیران بازنگری و به مناطق ابلاغ شد و در آن یادآوری کردیم که باید آیین نامه مربوط رعایت شود.

وی درباره شیوه انتخاب مدیر یک مدرسه هیئت امنایی نیز گفت: هیئت امنا موظف است سه نفر را برای مدیریت مدرسه پیشنهاد کنند که در نهایت یک نفر از میان آنها از سوی رئیس منطقه انتخاب می‌شود. بهتر است افرادی را معرفی کنند که در سوابق و استعلام‌هایی که گرفته می‌شود به مشکلی برنخورند.

چهاربند با بیان اینکه برای تحقق کامل فلسفه مدارس هیئت امنایی نیاز به فرهنگسازی وجود دارد تاکید کرد: باید نگاه دولتی در مدیریت کمرنگ و اجازه داده شود هیئت امنا اختیارات خود را اعمال کنند. این در حالی است که برخی هیئت امناها فرمایشی شکل گرفتند و تعارضی با فلسفه تاسیس و نحوه اجرای آیین نامه ایجاد شد.

راه اصلی ارتقای مشارکت، گسترش مدارس هیئت امنایی

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: اعتقاد داریم راه اصلی ارتقای کیفیت و فراگیر کردن مشارکت در مدارس، از طریق اداره هیئت امنایی میسر می شود. اکنون حداکثر 18 درصد مدارس در تهران غیردولتی اند و پیش بینی می کنیم در شرایط عالی این آمار به 20 تا 22 درصد برسد. در حالی که استفاده از مکانیسم مدارس غیردولتی برای توسعه مشارکت‌ها یک سقف دارد. اما اگر اداره مدارس به شرط رعایت ضوابط مربوط به شکل هیئت امنایی نهادینه شود و مردم هم بپذیرند که مشارکت می کنند و این امر اختیاری است قطعا بر کیفیت مدارس هم افزوده خواهد شد.


خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران