اخبار
چهارشنبه، 27 خرداد 1394

نیازمند داشتن مدارس شاد هستیم

یک استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: مدرسه شاد مدرسه‌ای است که پرورش دهنده قوه خلاقیت و ابتکار دانش آموزان باشد، نه اینکه جلوی کشف استعداد و خلاقیت را بگیرد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، ذهبیون در نشست تخصصی با موضوع شاداب سازی محیط زیست و بهره‌وری، اظهار کرد: وقتی از یک کودک دوران ابتدایی سؤال می‌شود که چرا به مدرسه می‌روی؟ دو پاسخ ارایه می‌دهد. کسانی که به مدرسه شاداب می‌روند پاسخ می‌دهند که به مدرسه می‌روم تا بازی کنم، اما کودکی که به مدرسه غیرپویا می‌رود، پاسخ می‌دهد می‌خواهم دکتر یا مهندس بشوم.

وی افزود: بحث شاداب سازی و نشاط یکی از اصول اساسی در تأمین بهداشت روانی افراد است و شادابی و خوشحالی، احساسی محسوب می‌شود که لازمه زندگی شاداب است.

استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: از دیرباز در ذهن ما اینگونه شکل گرفته که لازمه خوشحالی رسیدن به موفقیت است. زمانی که خوشحالی را منوط به موفقیت می‌کنیم، به مشکل برخواهیم خورد. "شاون آکور"، نظریه پرداز می‌گوید که این فرمول باید شکسته شود و خوشحالی در زمینه و بستر موفقیت قرار گیرد، یعنی جایی که خوشحالی وجود دارد، انسان‌ها به موفقیت‌های بیشتری دست خواهند یافت.

ذهبیون با بیان اینکه انسان‌های شاد، مهربان‌تر و خلاق‌تر هستند و قدرت یادگیری بیشتری دارند، اظهار کرد: به همین دلیل نیاز داریم که مدارس شاداب داشته باشیم. افرادی که شاد هستند از خشونت دوری می‌کنند و آسیبی به کسی نمی‌رسانند. نظام آموزش و پرورش می‌تواند در شادتر کردن افراد جامعه مؤثر واقع شود.

وی با طرح این پرسش که باید چه کنیم تا مدارس شاداب باشند؟ افزود: باید در سطح کلان آموزش و پرورش، تغییر نگرش ایجاد شود.

این استاد دانشگاه فرهنگیان به ویژگی‌های مدارس شاداب اشاره کرد و گفت: در مدارس شاداب ملاک پیشرفت تنها کسب رتبه‌های برتر نیست بلکه باید به جنبه‌های انسانی توجه شود. باید در گزینش مدیران و معلمان دقت بیشتری لحاظ شود. در این زمینه تجربه نشان داده است که مدیران و معلمان عبوس، خشن و غیر صبور دانش آموزانی به همین شکل ایجاد خواهند کرد.

ذهبیون ادامه داد: مدرسه شاد مدرسه‌ای است که تعامل سازنده و مثبت بین معلمان و دانش آموزان وجود داشته باشد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مدارس شاد این است که دانش آموزان با جامعه‌ای بزرگتر و بیرون از مدارس آشنا شوند. باید به آنها آموزش داده شود که هر یک از شما دانش آموزان دارای ظرفیت‌هایی هستید که می‌توانید در جامعه از آن استفاده کنید.

وی افزود: مدرسه شاد مدرسه‌ای است که پرورش دهنده قوه خلاقیت و ابتکار دانش آموزان باشد، نه اینکه جلوی کشف استعداد و خلاقیت را بگیرد.

خبرگزاری ایسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران