اخبار
یکشنبه، 20 اردیبهشت 1394

مبتلایان به هپاتیت C دو برابر سایرین در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند

پژوهشگران آمریکایی طی پژوهشی دریافتند افراد مبتلا به هپاتیت C در مقایسه با افراد غیرمبتلا دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله کلیه، پروستات، کبد و ... هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه اصفهان، محققان موسسه "Kaiser Permanente" می‌گویند تظاهرات خارج کبدی مبتلایان به هپاتیت C می‌تواند نشانگر افزایش خطر سرطان باشد.

تظاهرات خارج کبدی شامل بثورات جلدی، آرترالژی (درد مفصلی)، کراتوکونژنکتیویت سیکا (التهاب همزمان قرنیه و ملتحمه چشم )، تیروییدیت (التهاب‌ غده‌ تیرویید)، کم‌خونی هملیتیک، نفریت است.

به منظور بررسی این رابطه، تمام رزومه پزشکی 145هزار و 210 بیمار بالای 18 سالِ مبتلا و غیر مبتلا به هپاتیت C طی سال‌های 2008 تا 2012 گردآوری شد.

به گفته محققان، نتایج این پژوهش باید با احتیاط تفسیر شود بدین معنا که عوامل دیگری نظیر مصرف الکل، تنباکو، چاقی و دیابت می‌تواند نتایج را تغییر دهد.

هپاتیت C نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس هپاتیت C علت این بیماری است. هپاتیت C اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد. در برخی موارد، افراد مبتلا به سیروز کبد همچنین دارای نارسایی کبد، سرطان کبد، و یا عروق بسیار متورم مری و معده هستند که این مورد آخر می‌تواند منجر به خونریزی تا حد مرگ شود.

افراد اغلب از طریق تماس خونی ناشی از استعمال درون وریدی مواد مخدر، تجهیزات پزشکی ضد عفونی نشده، و تزریق خون به هپاتیت C مبتلا می‌شوند. به صورت تخمینی ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت C مبتلا هستند.

این پژوهش طی کنگره ملی کبد در وین اتریش ارائه شد.

خبرگزاري ايسنا

اخبار عمومي

اخبار آزمون

تازه‌هاي نشر

ليست کتاب هاي مبتکران